Ett av mina projekt var att integrera en gasturbinmotor, en Boeing 553, som ursprungligen kommer från försvaret, med en motorbåt. En stor utmaning är att kunna bemästra motorns ljudnivå och värmeutveckling. En annan, nog så besvärlig, är att finna en placering av motorn som inte stjäl utrymme från båtens sittbrunn. Båten, en SeaRay Express Cruiser 250 byggd år 1993, är 25 fot, dvs ca 8 m, lång. |
Större version av bilden >> |
||
Norges största magasin för motorbåtar, Båtmagasinet, har visat stort intresse för båten och i nr 13/2006 fanns en artikel skriven av Rolf Marthinsen, foto av Marthinsen och Martin Ström, med. Artikeln berättar om hur Fritiof fick idén och varför båtprojektet drogs igång. |
Vingen i aktern fungerar som ljuddämpare och värmeavvisare i första hand men den har även en stabiliserande effekt vid höga farter. Båten fanns även med på Stockholms båtmässa 2006, Allt för Sjön, Älvsjö mässan, se bilder >> |
||
Instrumentpanelen och gasturbinmotorn | |||
Båtens instrumentpanel har modifierats och reglage för att styra motorn. Lådan till höger om ratten innehåller de instrument som krävs för detta. |
Motorn är en gasturbinmotor, en Boeing 553 som utvecklar ca 500 hästkrafter. |
||
|
|||
|
|||
|
|
||
Montern hade många besökare under några hektiska mässdagar |
|||
Många var intresserade, både av båten och prototypen på bogpropellern |
|||
Filmvisning: båten testkörs |
|||